Hemmeligheden til at knække dårlige vaner

Det er svært at knække de dårlige vaner.

Vores vaner er automatiske handlinger, som vi foretager os for at spare hovedet for energi.

Vores livsstil er fyldt med vaner. Hele din hverdag er fyldt af vaner.

Du har vaner med, hvad du spiser, drikker, hvordan du motionere og hvordan du snakker.

Ufattelig mange handlinger i din hverdag er opbyget omkring dine vaner.

De gode og de dårlige vaner

Der findes både gode og dårlige vaner. Dit hoved kender desværre ikke forskel.

De gode vaner vil vi ofte gerne dyrke, hvorimod de dårlige vil vi gerne af med.

De gode vaner hjælper os nemlig henimod vores mål, hvad enten det er at tabe sig, blive sundere eller sove bedre.

De dårlige vaner forhindrer os i at opnå vores mål, da de enten spilder vores tid eller trækker os i en forkert retning.

Derfor vil vi gerne have så lidt dårlige vaner som muligt, eller at de bare ikke fylder så meget.

Sådan knækker du de dårlige vaner

Da vores vaner er automatiserede handlinger, som vi foretager os mere eller mindre ubevidst, så kræver det én ting før vi kan knække vanen.

Den ene ting er bevidsthed. Du kan kun ændre din vane, når du bliver bevidst om den. Dernæst skal du aktivt arbejde med den.

5 trin til vaneændring

Når du har identificeret den vane, som du ønsker at ændre, så skal du i gang med at arbejde med den.

Så sæt dig ned og få fat i en kuglepind og følg disse 5 trin:

  1. Skriv ned hvad det er du går i “vanen”
  2. Skriv derefter, hvornår vanen opstår (morgen, aften, eller efter frokostpause?)
  3. Skriv nu ned, hvilke følelser der er forbundet med vanen
  4. Skriv nu, hvad du kan gøre for at ændre den følelse/vane til noget bedre
  5. Skriv ned, hvad du helt konkret vil erstatte den gamle vane med

Vaneændringer er simpelt, men det er ikke let

Det vil kræve tid og hårdt arbejde at arbejde med dine vaner.

Helt simpelt så kræver dine dårlige vaner, at du erstatter dem af nye “gode” vaner.

Det er dog nemmere sagt end gjort, da vores vaner jo foregår ubevidst og mere eller mindre automatisk.

Så arbejd med dig selv – og forsøg altid én gang mere.

Vil du vide mere om livsstilsændring? Så prøv b.la. at læse et af mine indlæg omkring, hvornår du er klar til en livsstilsændring.