Kulhydrater – hvordan bruges de i kroppen? (del 2)

Nu, da du kan skelne mellem de forskellige typer af kulhydrater, samt ved hvor de kommer fra, så kan vi godt lidt i dybden med, hvorfor de er vigtige som en del af din kost.

Kulhydraternes funktion

Kulhydrat er nervesystems primære energikilde, samt er der energikilde, som vores krop hurtigst kan omsætte til brugbar energi, hvorimod protein og fedt gennemgår en langsommere proces, som energikilde.

Forskellen på mono-, di- og polysakkrider er, som du allerede ved, hvordan molekylet er sammensat.

I kroppen fungerer det så på den måde, at jo mindre sukkermolekyler der er, jo hurtigere kan stoffet nedbrydes.

Så monosakkarider er hurtigere tilgængelig energi end polysakkrider.

Dette er der ikke nødvendigvis noget galt med, men problemet er ofte, at mono- og disakkrider typisk er i de fødevarer, som vi kan komme til at spise for meget af, da de ikke mætter særligt meget, men til gengæld smager godt – fordi de er søde (netop pga. deres simple molekylære sammensætning).

Forskellen er opbygningen i strukturen

Samtidig, så mætter polysakkrider mere end monosakkrider pga. molekylet er mere komplekst.

Jamen hvorfor så det? Jo fordi i polysakkrider er en langt større væske bundet inde i selve fødevaren (fx i kartofler eller pasta), hvilket betyder at de fylder mere i forhold til, hvor mange kalorier de indeholder.

Så massefylden er større – hvilket betyder det fylder mere i din mave og derfor mætter mere.

Det er præcis derfor også, at bordsukker og forarbejde fødevarer er fået deres dårlige ry.

Ikke fordi de nødvendigvis fejler noget, da kroppen sagtens kan bruge energien deri.

Problemet består i, at vi typisk kommer til at spise for meget af dem, eller de bidrager til at øge vores gennemsnitlige kalorieindtag henover en periode.

Samtidig er kulhydrat også en af de største kilder, som vi har til fiber og fuldkorn i vores diæt.

Fiber og fuldkorn er vigtigt for fordøjelse, da disse er med til at sikrer alting glider, som det skal.

Foruden dét, så er fiber og fuldkorn også med til at sikrer, at dine bakterier i tyktarmen trives.

Kulhydrat kan dermed ses som vigtig del af din kost, men kan sagtens undværes i større mængden.

Så kan vi ikke én gang for alle aflive myten omkring kulhydrat/sukker er dårligt/farligt?

Din krop har brug for kulhydrat/sukker, men det skal naturligvis være i de rette mængder.

Læs med i del 3 omkring, hvor meget kulhydrat din krop har behov for!