Grønsager: hvorfor spise dem?

Grøntsager giver superkræfter!

“Du skal spise 600 g frugt og grønt om dagen” anbefales det af fødevarestyrelsen, men hvorfor? Hvad er det egentligt, at de kan, som de grøntsager kan, som ingen andre fødevare ikke kan??? (1).

Grøntsager indeholder b.la. en større mængde af fiber, fytokemikalier, vitaminer og mineraler (2), som alle er med til at sikre, at vores krops funktioner varetages i forhold til, at du er sund og rask i din hverdag. Allerede dér er et godt argument for, at du skal spise dine grønsager.

Så hvad er det med dem?

Fiber:

Fiber bidrager som en vigtig del til vores fordøjelse og mave-tarm system. Mange grøntsager består af, hvad der kaldes for uopløselige fiber. Uopløselige fiber sænker transit-tiden i tarmen, mindsker forstoppelse og sænker risikoen for tarm-sygdomme.

Foruden dét, så hjælper fiber også med at øge volumen til din afføring og hjælper dermed med at holde den sammen. Sammen med det, så er fiber også næringen, som der gives til vores bakterier i tyktarmen (hvilket er en god ting!). Hvis du før har hørt om præbiotika – så er det rent faktisk fiber.

Man anbefaler at spise i mellem 25-35 gram fiber dagligt – afhængig af, hvor meget du spiser (3).

Fytokemikalier:

Grøntsager er rige på fytokemikalier. Fytokemikalier betyder egentligt blot, at det er kemikalier, som der findes i planter.

Fytokemikalierne er ikke livsnødvendige – ligesom vitaminer og mineraler, men er til gengæld rigtig gode for vores sundhed.

Fytokemikalier har potentiale til at reduce oxidativt stress (stress i kroppen), påvirke signalleringssystemer, påvirke celle-cykusser, reparerer systemer og påvirke inflammatoriske reaktioner. Jeg ved, at det er nørdet – men tro mig, det er kun gode ting det påvirker (2).

Vitaminer og mineraler:

Vitaminer og mineraler er livsnødvendige, som der stod i ovenstående afsnit. Når de nu er så vigtige, er det heldigt, at grøntsagerne også er rige på dem. Vitaminerne og mineraler indgår allesammen i større eller mindre grad i processer i kroppen, som er nødige for, at vi holder os i live. Heldigvis er det sjældent, at vi med en normal og varieret kost mangler nogle vitaminer og mineraler, da vi som regel får rigeligt med mad.

Vi har to forskellige slags vitaminer. Fedtopløselige og vandopløselige. De fedtopløselige vitaminer er: A-, D-, E- og K-vitamin. Disse har alle det til fælles, at de bidrager til vigtige dele af vores immunforsvar og udvikling af knogler. Derudover der de vandopløselige vitaminer: B-vitaminerne og C-vitamin.

B-vitaminere indgår b.la. allesammen som en vigtig del af vores energimetabolisme.

C-vitamin er også en vigtig del af dannelsen af kollagen, brusk, muskler og vores kapillær-net. Foruden det bidrager C-vitamin til optagelse af jern og beskytter andre vitaminer mod at oxidere.

Mineraler er bidrager b.la. til opretholde vores væskebalance, bidrager til nerveimpulser, bidrager til et utal af kemiske-reaktioner og er vigtige dele af fx vores krops normale funktion (4).

Kilder:

1: Miljø- og fødevareministeriet (n.d.). Hvad tæller med i 6 om dagen? På https://altomkost.dk/deofficielleanbefalingertilensundlivsstil/de-officielle-kostraad/spis-frugt-og-mange-groensager/hvad-taeller-med-i-6-om-dagen/

2: Nordic Council of Ministers (2014). Nordic Nutrition Recommendations 2012 
Integrating nutrition and physical activity (5th ed.) Copenhagen; Nordic Council of Ministers. Side 103-108.

3: Nordic Council of Ministers (2014). Nordic Nutrition Recommendations 2012 
Integrating nutrition and physical activity (5th ed.) Copenhagen; Nordic Council of Ministers</span>. Side 266-273.

4: Byrd-Bredbenner, C., Moe, G., Beshgetoor, D. &amp; Berning, J. (2012). Wardlaw’s Perspectives in Nutrition (9th ed.). New York; McGraw-Hill, International Edition. Side 498-500]