Julesul – kom i gennem julen uden

Juletid er madtid – massere af mad!

Juletid er madtid – men lad os undgå julesul!

Der er julefrokoster, familie arrangementer, nytår osv., osv. Der er et fantastisk hav af dejlige undskyldninger for at få en masse lækker mad og ikke mindst nyde alle tænkelige tidspunkter med dine kære og familien, men ofte koster det desværre også på vægten.

5 tips til at undgå julesul

Julesul/mad er fantastisk. Men, lad os blive enige om, at det er fedest, når det kommer ned i maven og ikke sætter sig på maven.

Heldigvis findes der håb. Du kan nemlig gøre en række forskellige initiativer selv for at undgå julesulen på maven!

Sådan undgår du julesulet på maven

Der findes hurtige 5 tricks, som du med fordel kan benytte dig af i forhold til at undgå vægten stiger. Hér får du dem:

Hold igen i løbet af dagen

Fremfor at spise det antal måltider, som du normalvis gør, så sænk dit antal af måltider.

Hvis du ved, at du skal til julefrokost om aften, så lad være med at spise morgenmad. Spis kun en let frokost også har du rent faktisk “gemt” nogle kalorier til om aften.

På denne måde undgår du, at du kommer indtage for mange kalorier i forhold til, hvad din krop forbrænder.

Bevæg dig mere

Juletid betyder heldigvis også hygge-tid og evt. lidt ferie.

Det kan du med fordel udnytte til enten at tage et smut i træningscenteret i 30-60 min. Hér får svedt i gennem og brænder nogle kalorier af.

Denne måde virker lidt ligesom 1. metode, men fremfor at spise mindre, bevæger du dig nu mere og får lidt samme effekt heraf (en kombination af de to giver dog en endnu bedre effekt!).

Samtidig kan en lang gå-tur på 45-60 min med din kæreste/mand/kone/børn i hånden også være en genial måde at forbrænde nogle ekstra kalorier på.

Skær måltider væk i løbet af ugen

På samme måde som 1. metode, så du i stedet for at fjerne måltider på den enkelte dag fjerne måltider henover ugen.

På denne måde sparer du kalorier op i stedet.

Så hvis du fx ved, at weekenden byder på julefrokost… Jamen, hvis du så fjerner din morgenmad/frokost (eller spiser mindre) hele ugen, så sparer du kalorier op til den festlighederne senere!

Spis mindre – men lidt af det hele

Til julefrokosterne er der siiindsygt mange retter – og det hele er lækkert!

En af de bedste metoder, som du kan bruge hér er: nøjes med 1 enkelt portion.

Mange tager 1-3 gange af hver enkelt ret og hermed hober kalorierne sig op.

Hold det til 1 portion per ret – og nyd du kan spise det hele.

Fokusér i øvrigt på, hvornår du føler dig mæt.

Mæthed er ikke en tilstand af “jeg kan ikke spise mere”, men snarere “jeg er ikke sulten”.

Skær ned på alkoholen

Alkohol er en stor del af julefrokoster, men ligesom med fedt, så indeholder det en del kalorier.

Så forestil dig, at hvergang du tager en juleøl eller en snaps. Så indtager du faktisk også ekstra kalorier.

Jeg siger ikke, at du ikke skal drikke alkohol. Meeeeen, hvis du tænker over at sænke indtaget… Ja, så vil ikke kun din vægt takke dig, men også dit hoved i dagen efter.

Så lad dette blive året, hvor du kom i gennem julen uden det kunne ses på vægten!